10 brands fejrer Kvindernes internationale kampdag med særlige initiativer
Af Simone Erica Rosenlund - 06/03/2020
Home / Kultur / 10 brands fejrer Kvindernes internationale kampdag med særlige initiativer
Igen i år fejrer vi Kvindernes internationale kampdag den 8. marts, hvor kvinder verden over står op for sit køn. I den anledning har 10 brands taget initiativet til at støtte kvinder på superseje måder, og der er bl.a. blevet designet nogle feminine og powerfulde kollektioner, som du kan se lige her!
Søndag den 8. marts 2020 fejrer vi Kvindernes internationale kampdag for 111. gang. Dagen blev første gang markeret tilbage i 1909, hvor 15.000 kvinder rottede sig sammen og demonstrerede imod lange arbejdsdage, dårlig løn og deres manglende ret til at stemme.
Der er (heldigvis) sket meget de sidste 111 år, og i langt de fleste lande verden over har kvinder etableret sig stærkt på arbejdsmarkedet og som feminister – og fået stemmeret.
Dog findes der desværre stadig millioner af kvinder verden over, der ikke har nær halvdelen af de rettigheder, som vi har i Danmark, og derfor er der stadig meget at kæmpe for endnu.
Hvert år den 8. marts står vi derfor ekstrastærkt sammen som kvinder for at støtte og tale for de kvinder, der ikke har muligheden selv.
I den forbindelse er der en masse brands, danske som internationale, der igen i år har taget initiativet og lavet både samarbejder og skabt kollektioner til støtte for kvinders rettigheder.
Der er både skabt fede T-shirts, smykker, sokker, videoer, selvportrætter og meget mere.
Vil du se nærmere på de cool initiativer, der er gjort i anledning af Kvindernes internationale kampdag og læse meget mere om, hvornår de forskellige ting launcher, og hvor du kan købe de lækre items?
Så find det hele i galleriet herunder, hvor vi har samlet 10 supergode initiativer:
Foto: Net-a-porter
20 designere har skabt T-shirts i samarbejde med Net-a-porter
Net-a-porter har støttet den humanitære nonprofit-organisation, Women For Women International, de sidste to år og haft succes med det. De har derfor i år skabt en T-shirt-kollektion i samarbejde med tyve kvindelige designere, som skal være til gavn for organisationen. 100% af fortjenesten går nemlig dertil. Hver T-shirt repræsenterer designerens egen fortolkning af kvindelig tapperhed og styrke. Blandt de tyve kvindelige designere er bl.a. danskerne Rotate Birger Christensen, Ganni og Cecilie Bahnsen samt internationale navne som STAUD, Attico, Stella McCartney, Amina Muaddi, Jimmy Choo, Alexa Chung og Isabel Marant. Hvor: Kollektionen kan findes HER.Hvornår: fra den 28. februar 2020.
Foto: &Other Stories
Otte fotografer har skabt selvprotrætter i samarbejde med &Other Stories
&Other Stories har inviteret otte fotografer, de selv beundrer, til at tage selvportrætter for at hylde selvudfoldelsens kunst. Fotograferne er blevet sat til at reflektere over, hvad det vil sige at fange ens sande jeg og opfordrer dermed andre til at være dem selv. Du kan, ved at købe disse selvportrætter, både støtte organisationen Care og opfordre kvinder verden over til at være dem selv.
Hvor: Selvportrætterne kan se HER.Hvornår: fra mandag den 10. februar 2020.
Foto: Pandora
Pandora støtter Unicef med ny limited edition-smykkevedhæng
Pandora har lavet et samarbejde med Unicef for at støtte piger og unge kvinder til at tage deres egne valg, gå efter deres drømme og fremme ligestilling. De har derfor designet et limited edition-armbåndsvedhæng, hvor sætningerne The power is in me og We can do anything står på hver side af vedhænget.Hvor: Du kan købe vedhænget i Pandoras butikker eller HER.Hvornår: fra den 5. marts 2020 og indtil 30. april 2020.
Foto: Chloé
Chloé samarbejder med Unicef
Chloé har også lavet et samarbejde med Unicef. Udover det har de fået de to cool damer Lucy Boynton og Katie Holmes til at støtte ved at skabe opmærksomhed omkring kampagnen på deres sociale medier. Samarbejdet inkluderer en lille limited edition-kollektion bestående af T-shirts, en halskæde og et armbånd. Via dette samarbejde, vil de styrke piger og unge kvinders digitale og teknologiske kvalifikationer, så de står stærkere på arbejdsmarkedet.Hvor: Kollektionen kan findes HER.Hvornår: fra fredag den 6. marts 2020.
Foto: GANT
Gant har lavet samarbejde med fire kvindelige entreprenører
Gant hylder stærke, kvindelige entreprenører og influencers med sin nye kollektion, som er skabt i samarbejde med netop fire kvindelige entreprenører. Kollektionen består af to forskellige farver T-shirts, sokker og sweatshirts alle med ordene ’Femme League’.
Hvor: Kollektionen kan findes HER.Hvornår: fra søndag den 1. marts 2020.
Foto: Farfetch
Farfetch støtter Dress for Success
Farfetch støtter en organisation, Dress for Success, som skaffer kvinder påklædning og de materialer, de behøver for at klare sig. De fire modebrands Batsheva, Alessandra Rich, Susan Fang og Collina Strada har alle doneret nogle items fra deres kollektioner til Dress for Success, og Farfetch donerer også en procentdel af overskuddet til organisationen.
Hvor: Du kan læse mere HER.Hvornår: fra fredag den 6. marts 2020.
Foto: Munthe
Munthe lancerer T-shirt med smukke farver
I anledning af Kvindernes internationale kampdag, har Munthe designet en farverig, lidt oversized og feminin T-shirt i 100% økologisk bomuld. Det ubeskårede overskud går til Dansk Kvindesamfund.
Hvor: Kan købes i Munthes egne butikker og HER.Hvornår: fra den 1. marts 2020.
Foto: Sleeper
Behind the Seams-video fra brandet Sleeper
Nattøjs-brandet Sleeper har lavet en inspirerende video med kvinderne, der står bag produktionen af deres materialer og items. Man kommer helt tæt på kvinderne fra alle afdelinger, designerne og lederne af deres atelier.
Hvor: Du kan se YouTube-videon HER.Hvornår: fra søndag den 8. marts 2020.
Foto: The Noth Face
Særlig International Women’s Day-Kollektion fra North Face
The North Face lancerer en ny kollektion, der er lavet særligt i forbindelse med Kvindernes international kampdag. Kollektionen er designet udelukkende af kvinder – hvilket er første gang nogensinde i brandets historie - og har kvindeforkæmperen, Oryana Awaisheh, i spidsen. North Face har støttet kvinder på forskellige måder de sidste 50 år, og kollektionen er også den første serie, der bliver produceret af den nye fabrik i Jordan - hvor der faktisk kun arbejder kvinder. Fabrikken giver mere end 500 kvinder en arbejdsplads, så de kan skabe et bedre liv for dem selv og deres familier.Hvor: Kollektionen vil være tilgængelig HER og kan findes på Zalando HER.Hvornår: fra den 2. marts 2020.
Foto: Vero Moda
Vero Modas You Can-kollektion i organisk bomuld
Vero Moda har, i samarbejde med Caïo, designet en kollektion - med sætningen You Can - af organisk bomuld, som støtter kvinder i Norduganda. Virksomheden Caïo producerer økologisk shea-smør, som hovedsageligt bliver brugt af kvinderne i Uganda til at holde deres hud og hår blødt og lækkert. Alt overskuddet går til kvinderne fra Caïo og deres forretningstiltag.
Hvor: Kollektionen kan findes og købes HER.Hvornår: fra torsdag den 20. februar 2020.