Danmarks egen supermodel, Helena Christensen, er også en eftertragtet fotograf – og designer. Og netop de to talenter har hun forenet i sit seneste projekt: en capsule-kollektion skabt i samarbejde med H&M, hvor Helenas blomsterfotografier er trykt på sweatshirts og T-shirts. Se kollektionen her.
Hvad får man, når man forener en supermodel med kreativ sans og talent for fotografi med en af verdens største highstreet-butikker? I tilfældet Helena Christensen x H&M får man en lækker capsule-kollektion bestående af T-shirts med buede sømme, korte sweatshirts og oversize hoodies med tryk af Helenas personlige og smukke blomsterfotografier.
Farvepaletten i kollektion er hvid, sort og grå. Farverne danner en neutral baggrund for Helenas blomstermotiver, der med deres yndige og næsten melankolske stemning virker som en smuk, feminin kontrast til de rå og street-inspirerede styles.
Helena Christensen har også skudt kampagnebillederne til kollektionen, hvor hendes niece er model.
”Helenas smukke fotografier af blomster, der indgår i dette samarbejde, ser fantastiske ud på kollektionen, hvis design er inspireret af 90’ernes streetwear – det er afslappet med kant,” fortæller Maria Östblom, Head of Womenswear design i H&M.
I ELLEs januar-magasin har vi talt med Helena Christensen om samarbejdet med H&M, og her fortæller hun:
”Jeg synes, at det er cool, at kollektionen er trukket i en helt anden retning (end den feminine, red.), hvor man har taget noget fint og poetisk og sat det sammen med styles, der er meget mere cool og mere street-inspirerede i deres udtryk. Der er ligesom en dualitet mellem det poetiske og det rå, og det fungerer rigtig godt – selv om det modsatte også havde været fint. Så måske bliver det i anden omgang … Måske i noget etisk korrekt silke, som H&M jo er så gode til.”
Du kan læse hele ELLEs interview med Helena Christensen i ELLEs janaur-magasin, der er på gaden til 29. januar.
Helena Christensen X H&M kollektionen er i butik og online fra 31. januar – og du kan se alle styles i galleriet nedenfor.