Copenhagen Fashion Week byder på et showprogram, der strækker sig over tre fulde dage. Kom med ELLE redaktionen rundt i byen, til den tætpakkede torsdag i modeugekalenderen, til show som Munthe, Cecilie Bahnsen og Rotate Birger Christensen.
Munthe, Baum und Pferdgarten, By Malene Birger, Cecilie Bahnsen, Rotate Birger Christensen… Det er blot en håndfuld af de ultra-stærke danske brands, der afholdt shows torsdag under den netop afsluttede Copenhagen Fashion Week. ELLE sad naturligvis bænket på første række for at overvære designeres nye bud på de trends og musthaves, vi kommer til at falde i svimer over, når det år, der kun lige er startet, hælder mod sin udgang, og vi igen skal fornye garderoberne med overtøj, stik og alt der ellers hører sig efteråret til.
Psst … Nederst i artiklen kan du se videoen fra ELLEs modeuge, hvor vi både tager dig med backstage og på første række under showet, ligesom du får lov at følge ELLE fra show til show.
Og sikken et niveau, der blev sat: Torsdagen startede med et morgenarrangement på det lækre Hotel Sanders bag Kongens Nytorv i København, hvor ex-Heartmade designeren Julie Fagerholt og hendes skønne datter Bex (der prydede ELLEs forside i september 2017) lancerede deres nyeste projekt, H2O Fagerholt – og det er en sporty kollektionen tilsat Julies altid chikke flair og Bex’s øje for ungdommelig vildskab, som du godt kan glæde dig i at få fingrene i – og det endda allerede til maj!
Herefter satte showkalenderen ind: Dagens første officielle show stod Munthe for. Naja Munte kan i år fejre 20 års jubilæum, og showet var (endnu engang) en magtdemonstration udi, hvor meget Naja Munthe har formået at udvikle sit brand og sine designs gennem de sidste to dekader, mens hun samtidig holder sig tro ved sine signaturstyles (de florlette kjoler og gode striks). I den rå hal på Amager, hvor showet løb af stablen, var der i år skruet endnu mere op for de urbane og street’ede referencer end nogensinde før – og vi tør allerede nu godt love, at man ikke kommer til at kunne undgå Munthe-styles i gadebilledet, når kaldenderen siger AW19 – for Naja havde med stilsikker hånd printet MUNTHE-logoet både i stor og lille skala ud over en solid andel af kollektionen – og det virker!
Vi skruer tiden et par shows frem, nærmere bestemt til en anden ‘grand old lady’ på den danske modescene, nemlig By Malene Birger. Brandet, der oprindelig blev drønpoplært på baggrund af sin nyfortolkning af den klassiske garderobe og sort-hvide pallette har i dén grad også udviklet sig – ikke mindst på grund af de skiftende chefdesignere, der de seneste par år har dikteret, hvordan stregen skal slås og båndet bindes hos det stolte, danske modehus. Lige omkring årskiftet 2017/2018, altså for godt et år siden, tiltrådte chefdesigner Mathilde Torp Mader stillingen som kreativ ansvarlig for By Malene Birger med missionon om at genoplive og genfortolke husets oprindelige design-dna og samtidig føre brandet i en mere international retning. Og my, oh my, did she succeed! Kollektionen bød på klassiske frakker, stribede læderkapper, brokadeprint og feminine silhuetter, der var kvindelige, uden at blive damede og raffinerede uden at blive konservative. Der var leget med materialernes teksturer, så vamsede frakker, tyk uld, florlet silke og læder spillede en fremtrædene rolle i de looks, der blev vist. Og nøj, hvor var det pænt! Farverne var oldschool, eller skulle man sige ‘klassisk’ By Malene Birger’ske og holdt i kamel, sort, creme, guld og petrolium, mens faconerne også var en ode til brandets originale signatur: A-line nederdele, smalle cigaretbukser, taljerede frakker og bukser med svaj. Og nu vi er ved signaturen, så bragte kollektionen et glædeligt gensyn med By Malene Birgers signatur-blomsterprint, der i efterårskollektionen var forstørret op til et dragende print i sort og brun, der prydede klædelige kapper. Det må med andre ord gerne blive koldt og efterår snart, så vi kan hoppe i sådan en fin sag.
Og fra dansk modes ‘grand old lady’ til den nye (og uhørt talentfulde) pige i klassen, Cecilie Bahnsen. I det rustikke Pakhus 11 på Østerbro viste Cecilie Bahnsen nok engang en kollektion, der kunne tage pusten fra selv den mest kritiske showanmelder. For det er det, Cecilie Bahnsen gør, og har gjort lige siden hun holdt sit første show under den københavnske vintermodeuge for to år siden i Operaen. Bahnsen fortryller, besnærer og tryllebinder sit publikum med sine yndige, nærmest elveragtige kreationer, der trods den typiske styling med mørkt, fladt fodtøj altid synes at svæve et par centimeter over jorden, når modellerne viser det frem. De elysæiske silhuetter, der ofte giver associationer til ungdommens spæde uskyld viste sig dog i denne kollektionen fra en lidt mere moden side: Den allerede ikoniske Bahnsen-volumen var droslet en anelse ned, og formgivningen var en anelse mere kropsnær end førhen. En ting består dog: Cecilie Bahnsen har nok engang hævet sig over trends, og præsenteret noget, der holder uanset år, sæson eller geografisk placering. Og effekten var ikke til at tage fejl af: Efter Cecilie Bahnsen lod sin hær af sort- hvid- og sartgultklædte alfer træde i taktfuld alvorsmarch over det rå betongulv sad modebranchen nok engang i ave over det talent den unge designer besidder.
Torsdag var dagen, hvor de allerstørste danske modebrands spillede med deres ypperligste showmuskler, og dette bringer os videre til Baum und Pferdgarten, der også kan fejre 20 års jubilæum i år. Det gjorde de med en klædelig trip down memory lane, hvor de familiære værdier var omdrejningspunktet for den helstøbte og ualmindeligt anvendelige kollektion. Baum und Pferdgaten demonstredere, at de efter 20 år ikke vakler et sekund i deres vished om, hvad det i bund og grund er, der virker: De viste gode frakker i klassiske Baum-tern, morfar-blazere både i oversized og cropped fortolkninger, silke py’er og kjoler i printet silke. Der var feminine pufærmer i organza med volumen, brugbar hverdagsdenim, ruskind og perleaccessories. Det var med andre ord en kollektion, der let kunne finde ind i de fleste kvindegarderober, uanset om man hælder til den pyntede eller underspillede stil, og farvevalget i kollektionen gør den kun lettere at navigere i og kombinere på kryds og tværs. Den var nemlig næsten fritaget de stærke faver som grøn, lilla og lyserød, der ellers har domineret de seneste sæsoner, og i stedet fundet et mere neutralt leje på en bund af grå, kamel, pudderblå, støvet gul, sort, brun og sart lavendel. Det tegner til at blive et godt år for Baum und Pferdgarten.
Læs også: Her er den bedste streetstyle fra Copenhagen Fashion Week
Saks Potts, der kun holder ét show om året (om sommeren) holdt denne modeuge en intim præsentation, hvor de lancerede en knaldrød capsule kollektion, lige i tide til Valentines Day. I dekadente lokaler på Bredgade, der i dagens anledning var badet i rødt lys og pyntet med hundredevis af hjerteformede heliumsballoner, der hang under loftet, kunne man komme helt tæt på de otte styles, der er videreudviklinger af populære styles fra Saks Potts’ seneste kollektioner, herunder ‘Kendal Jenner’-frakken med pelsærmer i en kærlighedsrød version. Læs mere om Saks Potts’ valentins-kollektion her.
Og fra et knaldrødt mekka til et andet: Nemlig Rotate Birger Christensen – det nye it-brand, der blev lanceret under modeugen i august 2018 af influencerne Thora Valdimars og Jeanette Madsen – som nu havde sat modebrachen i stævne på den legendariske Restaurant Shanghai på Nytorv i København. Badet i rødt lys, lakerede, runde dørkarme, udskårne lofter med pyntede kinesiske rispapirslamper og dekadente malede guldornamenter sad cremen af den danske og den internationale modebranche (herunder vores egen Kronprinsesse Mary) bænket på højryggede træstole, mens de sidste 20 års ultimative club-hits fra Sean Paul til Nelly Furtado satte den musikalske scene for moeugens absolut mest festlige kollektion. For det er dét Rotate kan: Skabe kjoler, der kalder på fest – og helst af den slags, der ender med vilde moves på dansegulvet. Hvor Rotate med deres første kollektion skabte en (klædelig, bevares) landeplage med de ultra-korte kjoler med overdimensionerede 80’er-pufærmer, viste de nu med deres anden fulde kollektion, at de kan skabe mange flere silhuetter end blot én signatur style. Fællesnævneren er dog stadig, at 9 ud af 10 styles smyger sig tættere til kroppen end nylonstrømper, og går utoligt godt i spænd med ben i topmodellængden. Men gør det noget? Nej! Vi er klar til at danse efteråret 2019 ind til finalesoundtracket (Let Me Hold You (Turn Me On) fra 2016) iført Rotate – og gerne i flere omgange, så vi kan nå at få alle styles på i rotation!
Se med i videoen nedenfor, hvor vi tager dig med til alle ovennævnte shows – både backstage og fra første række.
Video: Kavian Borhani / Tak til: Dribe for at fragte ELLE redaktionen stilfuldt, sikkert og tørskoede fra show til show og Mac Cosmetics for backstage passes