Mode

Er du team Hedi Slimane eller Phoebe Philo?

- 01/10/2018

Hedi Slimane hos Celine har allerede budt på mange ændringer, og debutkollektionen under Paris Fashion Week var ingen undtagelse. Internettet er rødglødende, og hashtags som #bringbackphilo er opstået.

Da Phoebe Philo, efter 10 år, takkede af som kreativ direktør hos det franske modehus Celine tidligere i år, var det med stor ærgrelse for mange fans af huset. Phoebe har i den grad defineret det sidste årti inde for kvindemode, og hun ændrede ikke bare Celines signatur, men moderne kvinders måde at klæde sig på.

Da Phoebe Philos afløser, Hedi Slimane, blev offentliggjort, var det da også med stor spænding i forhold til, hvorvidt han kunne løfte Phoebes tunge arv, som rent fysisk kom til live i form af oversize silhuetter, herreinspirerende looks og minimalistisk elegance.

Foto: MEGA.

Phoebe Philo for Celines S/S-2018 kollektion.

Slimane sparkede bogstaveligt talt døren ind til sit nye job hos Celine ved at slette alle tidligere opslag på modehusets Instagram-profil, samt ved at fjerne apostroffen over e’et i logoet.

Allerede her begyndte internettet at hviske i krogene, og internetsiden bringbackphilo.com lancerede sine statement-t-shirts med opsangen: ’Respect the È”.

Foto: bringbackphilo.com

Instagram-profilen @oldceline, der hylder Phoebe Philos Celine, blev desuden oprettet, og i løbet af de seneste tre uger har profilen samlet cirka 40.000 følgere.

Fredag den 28. september 2018 stod Celine så på programmet for Paris Fashion Week. Hedis debutkollektion stod for døren, og hele modebranchen sad klistret til deres iPhones (altså dem, der ikke var så heldige, at de sad på rækkerne på Hôtel des Invalides).

Og vi kan vist roligt sige, at den “krig”, der allerede var lagt i kakkelovnen til, brød ud. Internettet gik mildest talt amok over Slimanes vision, der var alt andet end lig Philos. Slimane præsenterede et nyt Celine med stærke tråde tilbage til sin fortid hos Yves Saint Laurent (som Slimane forkortede til Saint Laurent). Kollektionen får som sådan ikke kritik for at være uinteressant, den matcher, ifølge kritikere, bare ikke Celines DNA.

Hvor Phoebes looks klædte den moderne kvinde på hele døgnet, gik Slimane efter det unge og androgyne festlook. Kjolerne var korte, ærmerne store og dagsordenen sat.

Foto: MEGA.

Hedi Slimanes debutkollektion for Celine.

Bernard Arnault, CEO for LVMH-gruppen, der siden 1996 har ejet Celine, udtalte tidligere på året, at han forventede, at Celines omsætning skulle stige til 2-3 milliarder euros (svarende til 15-22 milliarder danske kroner) inden for Slimanes første 5 år på posten. Hvorvidt de korte Saint Laurent-lignende kjoler vil kunne give Philos univers økonomisk baghjul, ved vi endnu ikke.

Rygterne siger dog, at det er Celines accessories, der skal bære den store stigning i omsætningen hjem (i forvejen står de for ca. 65% af salget). Og da Slimane overtog Celine-posten tidligere på året, var det første, han gjorde da også at designe en ny taske. Denne fik navnet ’the 16 bag’ efter brandets hovedkvarter på 16 Rue Vivienne. Celines CEO, Séverine Merle, udtalte i den forbindelse, at Hedi pressede teamet hos Celine, og bad dem om at levere deres bedste.

Foto: Celine

Celine 16 bag.

Influencerne kommenterer også på det store skift, som Celine allerede gennemgår. Manrepellers Leandra Medine spår eksempelvis, at tidligere Celine-kunder nu vil kigge mod Jonathan Anderson for Loewe, mens gamle YSL-kunder, vil kigge mod deres tidligere designer Slimane hos Celine. Mange er desuden ikke sene til at drømme om et Phoebe Philo-brand i eget navn.

Om Hedi formår at lave en Saint Laurent om igen, og får brandets omsætning og popularitet til at ramme skyerne, er endnu uvist. Døm selv ved at tage et kig i galleriet herunder hvor vi har samlet hele Hedis debutkollektion for Celine.