Modeugen

Lisa Aiken fra Net-A-Porter: “De trends vi ser under modeugen i København, er altid et skridt foran”

- 10/08/2018

Retail Fashion Director hos Net-a-porter, Lisa Aiken, var en af modeugens prominente gæster. Hun elsker dansk mode, og hendes begejstring for den københavnske modeuge var derfor heller ikke til at tage fejl af...

Efter mere end 29 shows, præsentationer, middage og events, er Copenhagen Fashion Week SS19 slut – og hvilken uge!

Ugen bød på et hav af smukke SS19-kollektioner fra de danske designere, originale showlocations og en masse internationale indkøbere, presse, influencere og dansk presse – kombineret med de varmeste temperaturer, vi længe har oplevet under en modeuge i København.

En af de internationale indkøbere og fashionistaer med stort F under denne modeuge var Lisa Aiken, som til dagligt er Retail Fashion Director på den eksklusive webshop Net-a-porter. 

Lisa Aiken elsker skandinavisk mode, hvilket også afspejler sig i hendes job på Net-a-porter, som de seneste år har inkluderet flere og flere danske brands til deres portefølje, herunder Stine Goya, Ganni, By Malene Birger, Cecilie Bahnsen og senest det bæredygtige mærke Carcel.

Udover at lade sig inspirere af dansk mode, bød modeugen i København også på en intim middag i samarbejde med Social Zoo for Lisa Aiken, hvor Net-a-porter inviterede udvalgte danske designere, influencere og magasinpressen til middag på Trekroner Fort.

I den forbindelse fangede vi Lisa Aiken til en snak om netop dansk mode, modeugen, favoritshows, og hvad det er, hun er så fascineret af ved dansk mode.

Dine første tanker, når jeg siger dansk mode?

Der er ingen regler, når det kommer til dansk mode. Den tager alt, hvad vi elsker ved Scandi cool, men gør det mere modig. Danskere kan lide at skubbe grænser med tendenser, og de er aldrig bange for at blande det og omfavner både print og farve. Uanset hvad der sker i København, sker det nu i resten af ​​verden om en årrække.

Hvilket show under Copenhagen Fashion Week kunne du lide det bedste?

Ganni er altid et af ​​mine yndlingsmærker under modeugen i København, men deres show var særligt ekstraordinært denne sæson. Jeg så faktisk samlingen i showroomet før showet, og jeg elskede det endnu mere på landingsbanen. Det kommer aldrig som en overraskelse, men jeg er alligevel altid forbløffet over niveauet af nye ideer, de præsenterer sæson efter sæson – uden at fejle. Jeg elskede også Cecilie Bahnsens kollektion. Hun flyttede virkelig sin vision fremad samtidig med, at hun var tro mod sin signatur æstetisk. Og det var helt fantastisk at se!

Hvad vil de største trends for SS19 være i følge dig?

De trends vi ser under modeugen i København, er altid et skridt foran alle andre steder. Vi så masser af sporty shorts hos både Ganni og Holzweiler, som var parret med shell jakker. Vi fortsatte også med at se en vifte af forskellige vintage-inspirerede kjoler med print, og der var masser af pasteller, og særligt nuancer af citron og lilla var der masser af på catwalken. Der var også masser af 90’er-referencer – hos Ganni i form af farvede prints, cargobukser og bucket-hats. Uden for catwalken så vi masser af pencilskirts, som havde en 90’er Prada-vibe over sig. I streetstyle-billedet elskede jeg også at se comeback’et fra Havaiana – de har kun været at spotte ved poolkanten længe, så det var en behagelig overraskelse at se så mange seje og farverige flip-flops i gadebilledet.

Hvad kan du generelt godt lidt ved den skandinavisk stil – hvad er vores styrker og svagheder?

Der er ingen svagheder! Jeg elsker, hvordan personlig skandinavisk stil er. Folk er så gode til at skabe en meget delikat balance mellem at være modig og samtidig have en underspillet attitude. Plus – I er sindssygt gode til alt med accessories. Og det hvad enten det handler om at tage et par trainers på eller binde et silketørklæde om livet – ja, så ser det perfekt ud.

Dit yndlings danske stilikoner lige nu?

Jeg elsker, hvordan Jeanette Madsen bruger farver i sin stil og Mie Juels meget rene, men lette stil. Og jeg er også besat af Alex Carl – hun er så ubesværet cool. Jeg vil bære alt, hvad hun sætter sammen.

I Danmark fokuserer flere og flere designere på at være økologiske og tage vare på miljøet. Hvor vigtigt er denne dagsorden for NET-A-PORTER og jeres udvalg af tilgængelige mærker?

Det er af stadig større betydning for vores forretning. Hos NET-A-PORTER er vores kasser er genanvendelige, vi er pelsfrie og certificeret af Responsible Jewelry Council. Carcel er et nyligt dansk mærke, vi er begyndt at arbejde med, der har en imponerende tilgang med “zero waste”.

I galleriet kan du se billeder fra Net-a-porter ‘Family Dinner’, som de afholdte under årets modeuge i København.