Modeugen

Mark Tan: “Min AW18-kollektion skal ramme et prisniveau, hvor flere kan være med”

- 02/02/2018

Under modeugen i København fremviste Mark Kenly Domino Tan sin nye AW18-kollektion, som først og fremmest er styret af personlige referencer, stærke kvinder og bevægende silhuetter. ELLE mødte den danske designer backstage efter modeshowet, til en snak om blandt andet kollektionen.

Torsdag den 1. februar satte et rustikt værkstedsloft i Carlsberg Byen rammen for den nyeste kollektion fra Mark Kenly Domino Tans designunivers, der til excentriske lyde af fuglefløjt, bækken og klokker bragte blandt andet bloggere, moderedaktører, journalister og fotografer tæt på en minimalistisk, orientalsk fortælling.

AW18-kollektionen fra Mark Tan blev dermed et progressivt og elegant kapitel i Københavns modeuge. Farvepaletten var holdt neutral i blandt andet hvid og beige, og enkelte farverige looks i sart rosa og kraftig pink stod derfor frem som smukke knopper på japanske kirsebærtræer.   

Læs også: Uffe Buchard: “Hvis jeg lavede et modeshow, kunne jeg godt finde på at bede folk om at aflevere deres telefoner inden!”

Og netop Japan har været en helt særlig inspirationskilde for den nye AW18-kollektion, hvor Mark Tan inkorporerer værdifulde dele af den asiatiske kultur samt dybe, personlige referencer. Efter et veloverstået show mødte ELLE modekometen og multitalentet Mark Tan til en snak om den nye, orientalsk-inspirerede kollektion.

Hvad skal vi vide om din AW18-kollektion?
”Først og fremmest skal man vide, jeg har lavet en stor forandring i huset. Jeg forsøger nu at ramme et genovervejet prispunkt, hvor lidt flere kan være med. Det er stadig kostbart tøj jeg designer, men det er vigtigt for mig, at der er flere, der kan være med når vi snakker prisniveau. Jeg har derudover skræddersyet tøjet til kvinder, som ikke ønsker at tøjet skal sidde helt kropsnært – selvom formgivning stadig er en helt essentiel del af mig som jeg håber, man stadig kan tolke gennem de nye designs. Derudover slår jeg tonen an med henvisninger til det orientalske, som vi ser i blandt andet kimono-referencerne og cherry flower prints.”

Hvor er inspirationen til kollektionen kommet fra?
”Inspirationen fik jeg fra en rejse til Japan i foråret 2017 samt de kvinder, jeg kender og synes er enormt inspirerende. Kvinder, der tæller alt fra Karen Blixen til nære relationer som min mor og bedstemødre – kvinder, der alle har haft en indflydelse på min opfattelse af beklædning som håndværk. Mine designs fungerer derfor som en hyldest til den tidløse, moderne og fremadsøgende kvinde. Resultatet er en kollektion med absolut mange personlige referencer.”

Hvad skal der til, for at blive en succesfuld designer?
”Det er nærmest umuligt at svare på, for hvordan definerer man succes? Succes er individuelt fra person til person. Det handler om at klarlægge, hvilke ambitioner og hvilke værdier man har, inden man går i gang. Så skal man ikke give køb på for meget undervejs.”

Du har praktisk erfaring med dig fra både Balenciaga og Alexander McQueen – hvad har du taget med dig fra de luksuriøse modehuse?
”En stor del flid – der bliver arbejdet enormt hårdt i netop disse to modehuse. Jeg har selvfølgelig også taget mit håndværk med mig. Jeg er stadig betaget af silhuetterne, man ser hos Balenciaga især, som har været inspirationskilde til kimonoerne i min AW18-kollektion. Så min erfaring fra begge modehuse spiller stadig hver deres rolle den dag idag.”

Inden du selv kan få fingerne i den japansk-inspirerede kollektion, kan du se alle looks fra modeshowet i galleriet nedenfor…